به گزارش مشرق به نقل از هنرنيوز مسعود فراستي، منتقد سينما در نشست تحليل چشمانداز جشنواره فيلم فجر با حضور مهدي کلهر مشاور سابق رييس جمهور در امور رسانه اي و حبيبالله کاسهساز، تهيهکننده سينما و محمدتقي فهيم، منتقد سينما و مجري کارشناس برنامه در فرهنگسراي رسانه برگزار شد ضمن بيان اين مطلب گفت:راه اندازي اولين دوره از جشنواره فجر در حالي که مدت کمي از آغاز جنگ در ايران گذشته بود بيانگر اهميت سينما است، اما گروهي به دنبال حذف سينما از ايران هستند و يا به دنبال سينماي خنثي و دولتي ميگردند.
اين منتقد گفت: مديران سينمايي از سال 63 به بعد سينماي دولتي را تثبيت ميکنند؛ سينمايي که متأثر از افکار تارکوفسکي و پاراجانف قرار ميگيرد و يک دهه سينماي ايران دچار اين عرفان شرقي ميشود. از سوي ديگر سينماي دولتي سبب شد گاهي مواقع تفکرات غيرسينمايي مسئولان باعث تخريب سينماي ايران شود. حاصل اين امر قهر مخاطب است.
وي ادامه داد: در راستاي اين مطالبي که گفتم سينماي جشنواره اي شکل گرفت، سينمايي که با نمايش بدبختي ها و سياهي ها و وطن فروشي و فحش دادن در بيرون از مرزها جايزه مي گرفتند و ما بايد آنها را در داخل روي سر بگذاريم.
حبيبالله کاسهساز، تهيه کننده سينما، نيز در ادامه اين نشست بيان کرد: اگر شرايطي که بنيان گذاران جشنواره فجربراي برپايي جشنواره فجر بيان کرد، ادامه يافته بود، جشنواره فجر بعد از 28 دوره بايد از شرايط بسيار خوبي بهره ميبرد، اما متأسفانه در طول برگزاري جشنواره سياستهاي آن نيز براساس ذائقه مسئولان تغيير کرده است و هيچگاه سياست واحدي را در قبال جشنواره فجر رعايت نکرديم. شدت و علاقهاي که بنيانگذاران جشنواره داشتند، ميتوانست جشنواره را به شکل جدي بينالمللي کند.
کاسه ساز بيان کرد: اهميت سينما به گونه اي است که امام«ره» هنگام حضور در بهشت زهرا(س) در ميان همه درگيري ها و مشغله هاي روزهاي آغازين انقلاب گفتند ما با سينما مخالف نيستيم، ما با فحشا مخالفيم. امام به اهميت اين مسئله واقف بودند.
اين تهيه کننده سينماي کشورمان گفت: زماني که من در سال 60 اولين جشنواره تاتر را با نام« تاتر17 شهريور» پيگيري مي کردم و مسئول دريافت پيام از رهبري که آن زمان رياست جمهوري را بر عهده داشتند بودم مي ديدم که چه ديد باز و روشني نسبت به سينما دارند. امروز وضعيت سينماي ما در جشنواره ها بدين صورت است که در يک دوره يک فيلم علم مي شود و در دوره هاي بعد ما مي بينيم که چندين فيلم در همان فرم و قالب ساخته مي شود و در جشنواره حضور مي يابد و جايزه هم دريافت مي کند.
وي در پايان با مخالفت با خصوصي کردن سينما به طور مطلق گفت: تا چه حد مي توان اعتماد کرد و حوزه سينما و فرهنگ را با اين سطح از حساسيت به دست کسي داد که بخواهد از سينما و فرهنگ براي تحميل عقايد خود استفاده کند.
فراستي گفت:راه اندازي اولين دوره از جشنواره فجر در حالي که مدت کمي از آغاز جنگ در ايران گذشته بود بيانگر اهميت سينما است، اما گروهي به دنبال حذف سينما از ايران هستند و يا به دنبال سينماي خنثي و دولتي ميگردند.